Saturday, August 27, 2011

REFLEKSI KEBULURAN




Aku juga manusia…
Manusia …
Sama ada Mahu SIA-SIA…

ATAU TIDAK..
JAWAPAN ADA D TANGAN ANDA.

Menyoroti masalah sejagat yg kian mendebar sekarang ini iaitu krisis kebuluran makanan yang telah menimpa rakyat Somalia…bukan hanya dalam bilangan seratus orang..
malah bukan setakat seribu orang ,,
na malah berjuta orang.,.
BERJUTA…

Betapa sedihnya melihat insan2 yang tak bermaya ne.beratur mengikut barisan demi semata2 sesuap nasi,,




Si iBu pula terpaksa memilih samaada untuk memilih dirinya yang akan mati kebuluran atau si anak kecil yang masih dalam dakapan dukungan nya..

Sungguh ini pasti satu pilihan yang amat merumitkan.

Kita di rumah.,.makan ayam gorEng..
Durang mungkin makan tulang ayam jak..
Mungkin jugak tiada kan..
Kan
Kan

Kita di rumah sempat lagi main badminton,cuci piring..n sebagainya
Durung mahu main badminton pun tidak dapat…
tiada sudah tenaga n apatah lagi mahu cuci piring..
Mungkin hanya setakat cuci mata jak..

Alahai,,rakyat kat Malaysia ne,tak sedar diri lagi ka kita???
tak bersyukur lagi nikmat yang ALLAH brikan kpd kita??
Malah tak bersyukur..
Ingat..tak bersyukur kufur..

Lagi2 di bulan ramadhan..situlah tiba2 mood mau makan banyak timbul..
Napa??bulan2 lain tidak pun macam tue..
A’ah ingat balik..dalam bulan ne ,3o hari syaitan off kerja..
Ingat ibu2 yg mengandung jak ada cuti bersalin
Syaitan pun ada…30 hari..
Lama tue..
Septutnya dalam masa 30 hari ne lah,kita gasak diri ikita supaya menyediakan persipan untuk melawan syaitan di 11 bulan yang
Mendatang.,..
Tapi ini sama jak…malah merasa kan bulan yang penuh rahmat ini sebagai bulan yang menyeksa kan….

“ops..kuar tajuk ka???

Tidak jugak kan..sikit2…bukan mahu membebel ..tapi ne lah ,apa yg ana kongsi,,supaya sedar sikit …
Ok .back to rakyat Somalia
Hanya kerna perkataan”KEBULURAN”...
banyak jiwa yang terseksa..
bukan setakat jiiwa,fizikal sudah tentunya,,malah jua batinnya..refleksi kepada diri kita..

perkataan kebulur itu punya pelbagai erti dan maksud yang tersendiri..
kita sibuk dengan masalah kebuluran orang..ingat jugak masalah kebulur yg mungkin kita hadapi ,iaitu kebulur akan rasa kesyukuran.,.

kita katakan kepada mereka yang berada di d Somalia,dengan perasaan sedih melihat penderitaan yang di hadapi mereka..
malah berbungkus bungkus bekalan bantuan yang di umukan di bekalkan kepada mereka
alhamdulillah...rakyat kita masih ada jiwa untuk menyanyangi mereka yang tidak berkemampuan..

TAPI..
jangan kita lupa jua ingatkan diri kita dengan nada yang sedih bahawa kita juga kebuluran...
mungkin bukan dari makanan kita kebulur..
mungkin dari segi aspek....ibadah n sebagainy
MAKA jangan lupa juga sediakan bekalan kepada diri kita untuk semasa kita kebuluran..
melalui perbanyakkan zikir,berbuat kebaikan n sebaginya..

kasihanilah diri kita
kasihanilah diri kita
ingatkan lah diri kita



Dalam media melaporkan keadaan rakyat disana,anak2 kecil ne ada terpaksa berbaring d jalanan kerna ketidak keupayaan mereka untuk berdiri..mungkin sel2 mithocondria sudah tidak cukup untuk menjana tenaga…keadaan ini amat meruntun jiwa segenap masyrakat d bumi ALLAH ini..

Menyaksikan kepada apa yang berlaku mengingatkan kepada kita beberapa perkara…
KEBULURAN…
Manusia yang nyatanya dan kononya kenyang ,belum pasti akan kenyang dari segi ibadahnya,….
Malah sebenarnya,amat kebuluran dalam kepercayaan aqidah dan mungkin saja rasa nilai syukur itu tidak ada dalam diri manusia tersebut.

Kebuluran ini bukan sesuatu perkara yang sengaja di ada – adakan.
Masalah inii merupakan antara salah satu kepada alamat2 kapada hari terakhir kita..iaitu tanda2 bila Hari Kiamat akan tiba..
Benda ini bukan satu dongengan semata2
Dalam satu hadis telah d yatakan bahawa ,tidak akan terjadi hari kiamat itu selagi belum ada masalah kebuluran

Bukan semata mata penderitaan kebuluran yang di hadapi oleh rakyat Somalia ne,
tetapi harus kita tenung juga kembali kepada kebuluran yang mungkin sedang melanda keimanan kita di waktu ini

Semoga saya yang tengah membaca ini juga sentiasa sibuk akan masalah “KEBULURAN”yang melanda diri sendiri,,,.


semoga kita ingat sama2x.
mungkin kita tidak kebuluran makanan di dunia ini..
tapi
boleh jadi kita kebuluran PAHALA d akhirat nanti..







Thursday, August 11, 2011

NIKMAT YANG AKU TIPU...

nikmat yang aku tipu....




Bangun pagi seperti biasa..aku melihat lagi dunia yang kadang-kadang berbeza..dalam kordinate pemikiran yang berbeza..

Seperti biasa lagi…aku merenung ke atas awan bertanya kabar nya.

PRRRAAPP!!

satu tamparan agak kuat megenai pipi ku seperti nya aku di alam nyata.

TIBA-TIBA,

Awan:”assalammualaikum w.b.t,hai MANUSIA ynag d ciptakan dengan sebaik-baik kejadian ,engkau bertanya kepada ku akan kabar ku??sesungguhnya ,aku kini hanya menunggu saat utk runtuh sahaja.ingin saja aku bertanya kepada mu,bagaimana pula KABAR MU??KABAR MU mu bagaimana??KABAR MU???”

Aku ternganga..x lama lah sekitar ..x sampai seminit.
Soalan itu terniang niang d telinga ku..
Fuhh!soalan tue bha,bagaimana iman ku?..”pa kabar nya”….

Macam mana mahu jawab tue??merenung aku dalam kekalutan yang berlaku dalam jiwa ku tika ini.

Ya ALLAH ,sesungguhnya ,hanya engkau yang tahu akan keadaan jiwa tika ini.,ampunkan lah andainya aku lalai dalam kehidupan ini,bantulah aku menyusuri hidup ini ,terlalu banyak cabang d dunia ini,,kanan kiri manusia berdusta,mungkir pada MU,,Bantulah aku andai aku rebah..”
Amiin ya RABB…..

Aku mengaru2 kepala ku.pa yang berlaku tadi tue??mengigau kot aku ne…
Melihat dari jauh ,aku melihat pula lalang yang anggun berlenggak lenggok d pukul angin petang yang sepoi2 berjuta bahasa..wah^^tergelak seketika aku,bila sempat aku memikir ayat2 ne sambil menikmati suasana yg nan indah.,.

Tiba2,angin tadi melayangkan debu2 pasir..
Aduh!!sakit mata ku sambil menggosok gosoknya,,,(alasan klu d tanya napa menangiIS)
Ow==!
baru aku dpt melihat bezanya andai mataku berfungsi dengan baiknya,,dan sebaliknya..

Melihat kepada diri yang sempurna d ciptakan..sepasang mata,ada hidung ,mulut ,telinga .dpendekkan cerita,struktur badan ku x cacat rupanya.SubhanaALLAH.!!
Mengucapkan syukur kpd ALLAH ,ALHAMDULILLAH d beri nikmat kesihatan dan kelengkapan anggota badan yang cukup sempurna ini..Ya ALLAH,sesunnguhnya ,nikmat mu begitu banyak yang engkau berikan kepadA ku,,NAMUN ,ADAKAH AKU MENGGUNAKAN NYA DENGAN SEBAIKNYA??MUNGKIN SAJA SELAMA INI AKU TELAH MENGKHIANATI NIKMAT INI.,..
YA ALLAH,SESUNGGUHNYA KEDUA DUA MATA KU INI ENGKAU TELAH KURNIAKAN KEPADA KU.

Mata yang indah ini mungkin saja telah melakukan kemaksiatan kepada mu,dengan melihat perkara yang haram,mungkin saja mata ini akan menjawab d akhirat kelak apabila di tanya mengenai amalan ku d dunia dahulu,,ampuni lah ku YA ALLAH.:(.

“TIDAK KAH KAMI TELAH MENJADIKAN BAGINYA DUA MATA (untuk dia memerhatikan kekuasaan dan kekayaan Kami)”
(AL-BALAD:8)

Dalam dunia ini ,begitu banyak sekali perkara yang berlaku.bila berlaku,d saksikan dengan kedua belah mata.mungkin saja banyak perkara yang telah d lakukan ,d saksikan oleh kedua belah mata ini..ya ALLAH,hadirkan hidayah kepada ku…sinarkan d qalbu ku…
Segala kemaksiatan yang d lakukan hanya ENGKAU saja yg tahu..
Alangkah indah nya menjadi si buta ,walau buta mata tidak buta hati nya..d hati nya selalu ada kalimah syukur….
Alangkahnya indah andai aku menjadi celik ,bisa saja melihat ciptaan Illahi yang sungguh indah..



Adakala nya aku hanyut
Adakala aku terlupa
Adakala aku terleka
Ampunilah …
Ya ALLAH.















Tuesday, August 9, 2011

HARI INI AMAL TIADA HISAB ..ESOK ADALAH HISAB TIADA LAGI AMAL.

Kematian tidak pernah meminta izin..dari sesiapa
Tak kisah sama ada engkau si muda atau si tua..
Tidak pernah pilih kasih kepada siapa..
Tak kira sama ada anak emas atau anak perak..
Dan juga tidak pernah merajuk …
Kematian itu tidak pernah memberikan apa apa terlebih dahulu….





“Hari semakin berlalu.terus melewati usia ku yang semakin tua dan masa semakin pendek..

Boleh saja angin bertapa menyusuri alur raut wajah,menerpa tanpa seribu bahasa hanya lenggok putaran nya mampu kurasai…,.

Ku lihat jam di dinding ku ini setiap tahun bertukar aja baterinya,namun masih kekal d satu sudut yang sama..kulihat pancaran mentari begitu jua tetap sama de!namun hanya bedanya pandangan ku yang sudah kabur

Semakin hari,semakin berkerut rupanya wajahku ini…kulihat tangan ku yang gagah d suatu masa dahulu.Kini hanya mampu memegang cawan plastic sambil bergetar2…wa==!
ingin saja aku kembali ke masa dahulu…d waktu zaman muda ku yg terkenal dengan zaman retro…"

Mungkin ini saja firasat ku masa akan datang ,mungkin jua tika ini sedang d rasai oleh mereka yang telah lanjut usia…
Direct to point.!
Melihat diri yang kenyang dek makanan dan minuman d dunia,adakah mampu untuk trus menikmat nya bila d akhirat kelak??
Dengan kegembiraan yang di rasai serta ketenangan diri adakah masih berlanjutan d akhirat kelak??
Bekalan hidup ku bagaimana sekarang???runsing deh!!!bisa goyah iman jika enggak masi enggak cukup.!no one knows about this.

Saat ini,masih berteman kan air vico ping..che…^^…
Tapi saat nanti,,,mungkin saja airyang bergelegak ==!
Persoalan ini timbulllll!!!!!!!!!!!!!!
YaALLAH ,permudahkan lah aku hidup d dunia ini,berikanlah aku ketabahan untuk terus beribadah kepada MU.yaALLAH,satu saat aku pernah melupakan MU,namun atas dasar kasih sayang MU,engkau SELAMATKAN aku dari terus bergelumang dalam penjara si penghasut hebat SYAITAN….amiin ya Rabb.

GI MANA RUMAH KU NANTI…MUNGKIN SEKARANG INI RUMAH PAPAN,RUMAH BANGLO,RUMAH TERES,RUMAH BERTINGKAT2,,
TAPI nanti macam mana???rumah nya g mana pak??
Mungkin saja lebih mewah dari sekarang ini,,,(ini yang d idam2 kan).
Namun g mana kalau tempat ku d rumah yang berlantaikan aair panas ,berbumbungkan asap yang menyeeramkan…!!!!!!!!!!!d temani oleh ular2 yang bercabang kepala nya??dan sebagainya.

Mungkin banyak lagi yang x mampu untuk d bayangkan lagi,,,
Tapi back to point.
1.ARE YOU READY ???????????????
Sudah bersedia ka???
Hanya diri sendiri yang mampu untuk menjawahnya…
“dan tidak seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti)apa yang akan di usahakannya esok.dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati”
(QSS,LUQMAN :34)

Just wanna to share with u,especiallt to my self..
Muhasabah diri.
salam ramadhan...
andai ramadhan akan datang masih ada ....






Follow by Email