Saturday, August 27, 2011

REFLEKSI KEBULURAN




Aku juga manusia…
Manusia …
Sama ada Mahu SIA-SIA…

ATAU TIDAK..
JAWAPAN ADA D TANGAN ANDA.

Menyoroti masalah sejagat yg kian mendebar sekarang ini iaitu krisis kebuluran makanan yang telah menimpa rakyat Somalia…bukan hanya dalam bilangan seratus orang..
malah bukan setakat seribu orang ,,
na malah berjuta orang.,.
BERJUTA…

Betapa sedihnya melihat insan2 yang tak bermaya ne.beratur mengikut barisan demi semata2 sesuap nasi,,




Si iBu pula terpaksa memilih samaada untuk memilih dirinya yang akan mati kebuluran atau si anak kecil yang masih dalam dakapan dukungan nya..

Sungguh ini pasti satu pilihan yang amat merumitkan.

Kita di rumah.,.makan ayam gorEng..
Durang mungkin makan tulang ayam jak..
Mungkin jugak tiada kan..
Kan
Kan

Kita di rumah sempat lagi main badminton,cuci piring..n sebagainya
Durung mahu main badminton pun tidak dapat…
tiada sudah tenaga n apatah lagi mahu cuci piring..
Mungkin hanya setakat cuci mata jak..

Alahai,,rakyat kat Malaysia ne,tak sedar diri lagi ka kita???
tak bersyukur lagi nikmat yang ALLAH brikan kpd kita??
Malah tak bersyukur..
Ingat..tak bersyukur kufur..

Lagi2 di bulan ramadhan..situlah tiba2 mood mau makan banyak timbul..
Napa??bulan2 lain tidak pun macam tue..
A’ah ingat balik..dalam bulan ne ,3o hari syaitan off kerja..
Ingat ibu2 yg mengandung jak ada cuti bersalin
Syaitan pun ada…30 hari..
Lama tue..
Septutnya dalam masa 30 hari ne lah,kita gasak diri ikita supaya menyediakan persipan untuk melawan syaitan di 11 bulan yang
Mendatang.,..
Tapi ini sama jak…malah merasa kan bulan yang penuh rahmat ini sebagai bulan yang menyeksa kan….

“ops..kuar tajuk ka???

Tidak jugak kan..sikit2…bukan mahu membebel ..tapi ne lah ,apa yg ana kongsi,,supaya sedar sikit …
Ok .back to rakyat Somalia
Hanya kerna perkataan”KEBULURAN”...
banyak jiwa yang terseksa..
bukan setakat jiiwa,fizikal sudah tentunya,,malah jua batinnya..refleksi kepada diri kita..

perkataan kebulur itu punya pelbagai erti dan maksud yang tersendiri..
kita sibuk dengan masalah kebuluran orang..ingat jugak masalah kebulur yg mungkin kita hadapi ,iaitu kebulur akan rasa kesyukuran.,.

kita katakan kepada mereka yang berada di d Somalia,dengan perasaan sedih melihat penderitaan yang di hadapi mereka..
malah berbungkus bungkus bekalan bantuan yang di umukan di bekalkan kepada mereka
alhamdulillah...rakyat kita masih ada jiwa untuk menyanyangi mereka yang tidak berkemampuan..

TAPI..
jangan kita lupa jua ingatkan diri kita dengan nada yang sedih bahawa kita juga kebuluran...
mungkin bukan dari makanan kita kebulur..
mungkin dari segi aspek....ibadah n sebagainy
MAKA jangan lupa juga sediakan bekalan kepada diri kita untuk semasa kita kebuluran..
melalui perbanyakkan zikir,berbuat kebaikan n sebaginya..

kasihanilah diri kita
kasihanilah diri kita
ingatkan lah diri kita



Dalam media melaporkan keadaan rakyat disana,anak2 kecil ne ada terpaksa berbaring d jalanan kerna ketidak keupayaan mereka untuk berdiri..mungkin sel2 mithocondria sudah tidak cukup untuk menjana tenaga…keadaan ini amat meruntun jiwa segenap masyrakat d bumi ALLAH ini..

Menyaksikan kepada apa yang berlaku mengingatkan kepada kita beberapa perkara…
KEBULURAN…
Manusia yang nyatanya dan kononya kenyang ,belum pasti akan kenyang dari segi ibadahnya,….
Malah sebenarnya,amat kebuluran dalam kepercayaan aqidah dan mungkin saja rasa nilai syukur itu tidak ada dalam diri manusia tersebut.

Kebuluran ini bukan sesuatu perkara yang sengaja di ada – adakan.
Masalah inii merupakan antara salah satu kepada alamat2 kapada hari terakhir kita..iaitu tanda2 bila Hari Kiamat akan tiba..
Benda ini bukan satu dongengan semata2
Dalam satu hadis telah d yatakan bahawa ,tidak akan terjadi hari kiamat itu selagi belum ada masalah kebuluran

Bukan semata mata penderitaan kebuluran yang di hadapi oleh rakyat Somalia ne,
tetapi harus kita tenung juga kembali kepada kebuluran yang mungkin sedang melanda keimanan kita di waktu ini

Semoga saya yang tengah membaca ini juga sentiasa sibuk akan masalah “KEBULURAN”yang melanda diri sendiri,,,.


semoga kita ingat sama2x.
mungkin kita tidak kebuluran makanan di dunia ini..
tapi
boleh jadi kita kebuluran PAHALA d akhirat nanti..







No comments:

Post a Comment

Follow by Email