Monday, April 30, 2012

mari belajar BAHASA BAJAU sabah

assalammualaikum dan salam sejhatera kepada hamba hamba ALLAH yang mencari cintaNYA..

alhamdulillah , dengan keajaiban dan kelebihan yang ALLAH kasi, maka dengan ini ana dapatla mengetahui bahasa bajau..
 >walaupun tidak standard macam english ,tapi itu bukan penilaiANNYA..<





PESANAN NE KHAS UNTUK SAHABAT SAHABAT YANG BERASAL DARI 
>SARAWAK
>KELANTAN
>DAN SELURUH SEMENANJUNG MALAYSIA..




sekiranya anda mempunyai masalah dalam memahami bahasa ini , sila bertanya dengan yang mengetahui..
"MALU BERTANYA SESAT JALAN ".

tapi sebelum melangkah lebih lanjut ,
pengenalan BAJAU.
 Bajau merupakan salah satu suku kaum etnik yang berada di negeri SABAH NEGERI DI BAWAH BAYU. Suku kaum bajau mempunyai pakaian , makanan ,seni tradisi tradisional yang tersendiri,,,
kalau mahu lebih lanjut...sila  bertanya kepada yang tahu.

AGAIN..

SILA BERTANYA..KALAU TIDAK TAHU!
ok,ini lumrah kehidupan..
kalau malu untuk bertanya , kita tidak akan maju .

dengan  lafaz dengan nama ALLAH yang MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

NUKILAN KASIH BETA NO KITI NIAK SETEMU..

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada kemimon yang moso blog ku niak seberapa tue.
alhamdulillah , dengan ijinNYA , dapat pan aku nulis diom blog ku tue..

amun kita giro segala nikmat yang boi no ALLAH kasi somo kita , mimang niak terkiro kok??
ALLAH gasi somo kiti rezeki..
ALLAH ngasi kiti pakaian
ALLAH ngasi kiti tempat temban..
ALLAH ngasi kiti keluarga yag bahagia..
dan ...eyen tue..
ALLAH ngasi kiti nikmat ISLAM.
ALLAH ngasi kiti perasaan NGINTOM somo ALLAH
jugak pan ngintom somo eyang mak , keluarga ,adik beradik juga sek' s,,hehe ngan jomo kampung..
tapi amun jomo kampung .,,dukum niak daras perasaan ne tau..


ok.
betiru tue ..
ekok sob bana ujian yang teruak somo aku...
tapi niak aku padul...
sebab boi no ALLAH marak
"niak ALLAH  muan ujian , amun niak terangkat nyie.."
and aku percoyo sob bana tue tau..
sebab 
ALLAH MAHA KUASA...

masih dukum terkale kale lagi..
pak ku boi marak somo aku..
" amun kau sembiang nak, teroso nu ALLAH TAALA ae un di hadapan nue.kemimon  un diom bumi kok langit itu , ALLAH GERATIE...!"

TIMO KASIH AR PAK..SAYANG SOB BANA AKU SOMO KO TUE..SEMOGA KAU SIHAT DAN ALAP JOE...amiiin..


ok.beitu tue ,,
amun kiti nyebut pasal keluarga noe kok..
ngintom joe no kerejoan ku tue..
beta noe niak setemu kami..

ok..eyang pun selalu nasihat ..
dong ko lumaan dangan dangan .
mae nyaun jomo tekilo nue..
bahaya..

a'ah te' mak...kale pan aku ..huhu kasi doa jak aku mitu ar... 

erm..amun kiti skul jauh tue ,memerlukan eko ngan laga' pengorbanan..!


ok,itu nasihat ku ,,tapi nasihat tue untuk diri ku pan..dan kemimon kam ar..


amun , kam un masalah...ngadu te' kam kat ALLAH.ALLAH  always there for u...
amun , kamu un masalah , dong kam ngedolek ngedolek..
sebab ALLAH nest joe sekuat mana iman kiti...
amun ,kamu un masalah , mikir palap palap..dong ko serabut atei nu..
ninkok debantar,,nginum buek masak ,,bha baru ko mikir palap palap ar..


last  word , semoga kam kemimon sentiasa alap..


ALHAMDULILLAH.




ok.dapat faham ka??


erm sekiranya terdapat beberapa kesalahan ...
itu menunjuk ana seorang HAMBA ALLAH yang lemah.lagi hina...ok.
kepada mereka yang "pakar " dalam bahasa bajau ne, maku maaf aku ar dinakan..hehe niak sob tetetas bana bajau ku tue . kang jono aku belajar ar "..
hehe


semoga sahbat sahbat yang mebaca sentiasa ingat padaNYA..






jom kita berlumba mencari redhaNYA...






 NGINTOM SOB BANA AKU SABAH TUE TAU...HUHU
YA ALLAH !MAKU AKU KEKUATAN NUE.. 

















12 comments:

  1. ohh dah faham2... done follow here - noob

    ReplyDelete
  2. hehehe... rindu btul dengar org Bajau basakap...

    ReplyDelete
  3. wah.... se'eh ku... wah tu no...hehhe

    ReplyDelete
  4. kemimon =?
    jomo = ?
    betiru = ?
    dukum terkale = ?
    sembiang = ?

    dong ko lumaan dangan dangan .
    mae nyaun jomo tekilo nue..
    bahaya.. = ?

    dong kam ngedolek ngedolek=?


    ninkok debantar,,nginum buek masak ,,bha baru ko mikir palap palap ar.. = ?

    yang lain saya faham, senang pula belajar bahasa bajau ni ya..=)
    harap boleh translate perkataan di atas tu kepada Bm

    ReplyDelete
  5. bha timo kasih noe boi noe moso..
    untuk dinakan ku Bani Irwin
    kemimon= semua
    jomo-orang
    betiru=sakarang
    dukum tekale = macam terdengar
    sembiang=sembahyang
    dong ko lumaan dagan dagan= jangan ko jalan sorang2x
    mae nyauan jomo tekilo nue= sana tiada orang yg kenal kau
    dong kam ngendolek2x= jangan kamu marah2x
    ninkok debantar,,nginum buek masak ,,bha baru ko mikir palap palap ar.. = duduk sebentar,minum air masak,bha baru kau fikir baik baik

    k.ae noe maksud ne nak,bha diom buan alap tue,maku maaf aku amun un eyan2x silap ku ar,selamat hari raya.

    ReplyDelete
  6. ''bro'', ling sama tu, amun tinaat bajau luas bana bajau tu iko bana baasa ni,amun buli la tajuk ae ni atur balik jaji tuturan ling sama.

    ReplyDelete
  7. btul tu, dlm bhsa bajaunya pun bnyak btul cmpuran bhsa melayu.. contohnya "sebab ALLAH nest joe sekuat mana iman kiti" klau dlm bhsa samah-bajau yg sbnar, "sebab ALLAH nguji' jo sedaras minggo iman ti".. jgn calarkan bahasa ibunda kita yg telah brtahun thun kita guna pakai dari zaman nenek moyang kita lagi.. salam dari anak samah tempasuk kota belud..

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. You searched for: Bos..mereka sudah pindahkan wang mereka ke bank ... ( Malay - English )
    Subject
    You searched for: Bos..mereka sudah pindahkan wang mereka ke bank ... ( Malay - English )
    Computer translation
    Malay
    Bos..mereka sudah pindahkan wang mereka ke bank negara sabah,kita jangan buang masa,↵CepatCepat kita buat urusan pindahan pada akaun kita,sebelum pemilik nya datang ke bank negara sabah untuk tandatangan kekal.↵JadiJadi bos kita harus cepat betindak bos,jika tidak, kita tak akan dapat apa apa bos.

    ReplyDelete

Follow by Email