Thursday, August 11, 2011

NIKMAT YANG AKU TIPU...

nikmat yang aku tipu....




Bangun pagi seperti biasa..aku melihat lagi dunia yang kadang-kadang berbeza..dalam kordinate pemikiran yang berbeza..

Seperti biasa lagi…aku merenung ke atas awan bertanya kabar nya.

PRRRAAPP!!

satu tamparan agak kuat megenai pipi ku seperti nya aku di alam nyata.

TIBA-TIBA,

Awan:”assalammualaikum w.b.t,hai MANUSIA ynag d ciptakan dengan sebaik-baik kejadian ,engkau bertanya kepada ku akan kabar ku??sesungguhnya ,aku kini hanya menunggu saat utk runtuh sahaja.ingin saja aku bertanya kepada mu,bagaimana pula KABAR MU??KABAR MU mu bagaimana??KABAR MU???”

Aku ternganga..x lama lah sekitar ..x sampai seminit.
Soalan itu terniang niang d telinga ku..
Fuhh!soalan tue bha,bagaimana iman ku?..”pa kabar nya”….

Macam mana mahu jawab tue??merenung aku dalam kekalutan yang berlaku dalam jiwa ku tika ini.

Ya ALLAH ,sesungguhnya ,hanya engkau yang tahu akan keadaan jiwa tika ini.,ampunkan lah andainya aku lalai dalam kehidupan ini,bantulah aku menyusuri hidup ini ,terlalu banyak cabang d dunia ini,,kanan kiri manusia berdusta,mungkir pada MU,,Bantulah aku andai aku rebah..”
Amiin ya RABB…..

Aku mengaru2 kepala ku.pa yang berlaku tadi tue??mengigau kot aku ne…
Melihat dari jauh ,aku melihat pula lalang yang anggun berlenggak lenggok d pukul angin petang yang sepoi2 berjuta bahasa..wah^^tergelak seketika aku,bila sempat aku memikir ayat2 ne sambil menikmati suasana yg nan indah.,.

Tiba2,angin tadi melayangkan debu2 pasir..
Aduh!!sakit mata ku sambil menggosok gosoknya,,,(alasan klu d tanya napa menangiIS)
Ow==!
baru aku dpt melihat bezanya andai mataku berfungsi dengan baiknya,,dan sebaliknya..

Melihat kepada diri yang sempurna d ciptakan..sepasang mata,ada hidung ,mulut ,telinga .dpendekkan cerita,struktur badan ku x cacat rupanya.SubhanaALLAH.!!
Mengucapkan syukur kpd ALLAH ,ALHAMDULILLAH d beri nikmat kesihatan dan kelengkapan anggota badan yang cukup sempurna ini..Ya ALLAH,sesunnguhnya ,nikmat mu begitu banyak yang engkau berikan kepadA ku,,NAMUN ,ADAKAH AKU MENGGUNAKAN NYA DENGAN SEBAIKNYA??MUNGKIN SAJA SELAMA INI AKU TELAH MENGKHIANATI NIKMAT INI.,..
YA ALLAH,SESUNGGUHNYA KEDUA DUA MATA KU INI ENGKAU TELAH KURNIAKAN KEPADA KU.

Mata yang indah ini mungkin saja telah melakukan kemaksiatan kepada mu,dengan melihat perkara yang haram,mungkin saja mata ini akan menjawab d akhirat kelak apabila di tanya mengenai amalan ku d dunia dahulu,,ampuni lah ku YA ALLAH.:(.

“TIDAK KAH KAMI TELAH MENJADIKAN BAGINYA DUA MATA (untuk dia memerhatikan kekuasaan dan kekayaan Kami)”
(AL-BALAD:8)

Dalam dunia ini ,begitu banyak sekali perkara yang berlaku.bila berlaku,d saksikan dengan kedua belah mata.mungkin saja banyak perkara yang telah d lakukan ,d saksikan oleh kedua belah mata ini..ya ALLAH,hadirkan hidayah kepada ku…sinarkan d qalbu ku…
Segala kemaksiatan yang d lakukan hanya ENGKAU saja yg tahu..
Alangkah indah nya menjadi si buta ,walau buta mata tidak buta hati nya..d hati nya selalu ada kalimah syukur….
Alangkahnya indah andai aku menjadi celik ,bisa saja melihat ciptaan Illahi yang sungguh indah..



Adakala nya aku hanyut
Adakala aku terlupa
Adakala aku terleka
Ampunilah …
Ya ALLAH.















1 comment: