Monday, April 30, 2012

mari belajar BAHASA BAJAU sabah

assalammualaikum dan salam sejhatera kepada hamba hamba ALLAH yang mencari cintaNYA..

alhamdulillah , dengan keajaiban dan kelebihan yang ALLAH kasi, maka dengan ini ana dapatla mengetahui bahasa bajau..
 >walaupun tidak standard macam english ,tapi itu bukan penilaiANNYA..<





PESANAN NE KHAS UNTUK SAHABAT SAHABAT YANG BERASAL DARI 
>SARAWAK
>KELANTAN
>DAN SELURUH SEMENANJUNG MALAYSIA..




sekiranya anda mempunyai masalah dalam memahami bahasa ini , sila bertanya dengan yang mengetahui..
"MALU BERTANYA SESAT JALAN ".

tapi sebelum melangkah lebih lanjut ,
pengenalan BAJAU.
 Bajau merupakan salah satu suku kaum etnik yang berada di negeri SABAH NEGERI DI BAWAH BAYU. Suku kaum bajau mempunyai pakaian , makanan ,seni tradisi tradisional yang tersendiri,,,
kalau mahu lebih lanjut...sila  bertanya kepada yang tahu.

AGAIN..

SILA BERTANYA..KALAU TIDAK TAHU!
ok,ini lumrah kehidupan..
kalau malu untuk bertanya , kita tidak akan maju .

dengan  lafaz dengan nama ALLAH yang MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

NUKILAN KASIH BETA NO KITI NIAK SETEMU..

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada kemimon yang moso blog ku niak seberapa tue.
alhamdulillah , dengan ijinNYA , dapat pan aku nulis diom blog ku tue..

amun kita giro segala nikmat yang boi no ALLAH kasi somo kita , mimang niak terkiro kok??
ALLAH gasi somo kiti rezeki..
ALLAH ngasi kiti pakaian
ALLAH ngasi kiti tempat temban..
ALLAH ngasi kiti keluarga yag bahagia..
dan ...eyen tue..
ALLAH ngasi kiti nikmat ISLAM.
ALLAH ngasi kiti perasaan NGINTOM somo ALLAH
jugak pan ngintom somo eyang mak , keluarga ,adik beradik juga sek' s,,hehe ngan jomo kampung..
tapi amun jomo kampung .,,dukum niak daras perasaan ne tau..


ok.
betiru tue ..
ekok sob bana ujian yang teruak somo aku...
tapi niak aku padul...
sebab boi no ALLAH marak
"niak ALLAH  muan ujian , amun niak terangkat nyie.."
and aku percoyo sob bana tue tau..
sebab 
ALLAH MAHA KUASA...

masih dukum terkale kale lagi..
pak ku boi marak somo aku..
" amun kau sembiang nak, teroso nu ALLAH TAALA ae un di hadapan nue.kemimon  un diom bumi kok langit itu , ALLAH GERATIE...!"

TIMO KASIH AR PAK..SAYANG SOB BANA AKU SOMO KO TUE..SEMOGA KAU SIHAT DAN ALAP JOE...amiiin..


ok.beitu tue ,,
amun kiti nyebut pasal keluarga noe kok..
ngintom joe no kerejoan ku tue..
beta noe niak setemu kami..

ok..eyang pun selalu nasihat ..
dong ko lumaan dangan dangan .
mae nyaun jomo tekilo nue..
bahaya..

a'ah te' mak...kale pan aku ..huhu kasi doa jak aku mitu ar... 

erm..amun kiti skul jauh tue ,memerlukan eko ngan laga' pengorbanan..!


ok,itu nasihat ku ,,tapi nasihat tue untuk diri ku pan..dan kemimon kam ar..


amun , kam un masalah...ngadu te' kam kat ALLAH.ALLAH  always there for u...
amun , kamu un masalah , dong kam ngedolek ngedolek..
sebab ALLAH nest joe sekuat mana iman kiti...
amun ,kamu un masalah , mikir palap palap..dong ko serabut atei nu..
ninkok debantar,,nginum buek masak ,,bha baru ko mikir palap palap ar..


last  word , semoga kam kemimon sentiasa alap..


ALHAMDULILLAH.




ok.dapat faham ka??


erm sekiranya terdapat beberapa kesalahan ...
itu menunjuk ana seorang HAMBA ALLAH yang lemah.lagi hina...ok.
kepada mereka yang "pakar " dalam bahasa bajau ne, maku maaf aku ar dinakan..hehe niak sob tetetas bana bajau ku tue . kang jono aku belajar ar "..
hehe


semoga sahbat sahbat yang mebaca sentiasa ingat padaNYA..






jom kita berlumba mencari redhaNYA...






 NGINTOM SOB BANA AKU SABAH TUE TAU...HUHU
YA ALLAH !MAKU AKU KEKUATAN NUE.. 

















lirikan pengarah filem

assalammualaikum  w.b.t dan salam bayu kecintaan kepada mereka yang mengintai ciNTA ALLAH.
alhamdulillah , ALLAH ,masih memberikan kekuatan kepada jiwa jiwa ini yang tengah membaca dengan kekuatan yang tidak terhingga,,,

andainya ALLAH tidak memberikan kekuatan...
mungkin...
TANGAN ANDA TIDAK AKAN MENGERAKKAN JARI JEMARI UNTUK MENEKAN KEYPAD..
MATA ANDA TIDAK MUNGKIN TERBUKA UNTUK MEMBACA TULISAN INI
HATI INI TIDAK MUNGKIN TERGERAK UNTUK MEMBUKA BLOG INI
DAN PALING AKHIR...
KERNA cinta ALLAH..
anda membuka blog ini....







dalam kesibukan kita menerjah erti kehidupan
pasti pelbagai cerita dan cinta yang kita lalui.
ada yang sedih
ada yang gembira
ada juga yang memaksa kita meyimpan kisaH itu sebagai satu kenangan
dalam hidup
TAK KISAH AKAN KISAH SEDIH
MAHUPUN KISAH GUMBIRA..


dan begitulah percaturan hidup.
hari ini kau gembira
tapi esok kau menangis
hari in kau menangis
tapi esok kau gembira...






anak anak sekalian..


kadang kadang apabila menghadapi sesuatu dalam kehidupan.
membutuhkan beribu pertimbangan
berjuta persoalan
pelbagai muslihat dan pandangan 
yang akan di temui...
jangan sesekali kau takut....


dalam hidup ini juga,
kita berjaya kononnya
megenali manusia yang lain
namun sebanyak berapak yang kita kenali????




ok.dalam kehidupan..
pelbagai ragam manusia yang akan kita jumpa..
ada yang baik
ada yang jahat
ada yang kedekut
ada yang pemalu
ada yang dengki
ada yang kuat marah
ada yang tak stabil emosi 
dan sebagainya..
dan untuk diri anak anak 
anak anak cuba selidiki sifat yang 
anak anak ada.
ok.


semua perasaan 
semua sifat 
semua emosi 
itu datangnya dai ALLAH
yang baik kita teruskan
yang jahat yang tak baik' kita hindarkan


cara nya???
positivekan dirimu
anggap dirimu
manusia yang
tidak punya apa apa
maka
tidak layak untuk menyimpan perasaan marah
perasaan benci
perasaan prasangka yang terlalu buruk dengan orang lain.
ok^^

Thursday, April 26, 2012

ANALOGI BOLA CINTA

assalammualaikum dan salam kecintaan pada semua jiwa yang sedang melirikkan jiwa pada yang mencari cinta ILLAHI..
teruskan ya.^^
tiada halangan dari ALLAH 
tapi terpulang pada spirit mu
tapi insyaALLAH akan terus istiqamah^^

ok.
kali ini ana ingin berkongsi satu perkara IAITU ANALOGI^^!!!

MANUSIA kadang kadang amat begitu rakus mengejar kebendaan
memang patut kalau di salurkan pada jalan yang betul
MANUSIA kadang kadang amat begitu leka dengan dunia..
alahai manusia jangan gitu.WAKE UP MY DEAR!!!
Manusia kadang kadang begitu lemah dalam menghadapi ujian
JANGAN layan perasaan mu sahabat..ALLAH masih mengingati mu dan menyayangi mu.!!
ingat!! makin kau di uji,,makin DEKATNYA ALLAH DENGAN KAMU..


OK , KADANG KADANG  MANUSIA AKAN BERSUNGGUH SUNGGUH 
KALAU INGIN MENDAPATKAN SESUATU..

sahabat tak percaya ??

 BILA EXAM datang bertandang , degupannya makin kuat terasa kan..
YANG  PMR ,,makin banyak tips dan soalan kertas soalan akan di jawab
 YANG SPM ..makin banyak programe motivasi ..
YANG PELAJAR IPT..
asal ada MIDTERM ..terus study ..
tapi mostly SEMUA AKAN BESUGGUH SUNGGUH HINGGA LAST MINUTE KAN..
* INSYA ALLAH ..jika ada tips tuk study , nanti ana share ok.:)




kadang kadang  hairan juga?
tapi sebagai pelajar..
akhirnya FAHAm.


SEKUAT MANA PUN KITA BERUSAHA..
BERSUNGGUH SUNGGUH pun kita mengecapi sesuatu ..
BEKERJA KERAS pun kita...
tapi kalau hanya untuk kemenangan DUNIA,,

itu hanya kejayaan yang sekejap..



YA MEMANG ..
kalau dapat A dalam exam.
orang bagi biasiswa..
orang akan puji
orang itu akan sanjung
orang orang dan orang...
serta banyak lagi


tapi berapa banyak antara kalian yang membaca ini
BERSUNGGUH dalam megejar CINTANYA??
BERKERJA KERAS DALAM MENGEJAR REDHANYA?
BERSEMANGAT TINGGGGGGGGGGGIIIIIIIIII DALAM MENGEJAR CINTANYA??
semangat yang BERSUNGGUH SUNGGUH..
YANG BENAR BENAR JITU
YANG BENAR BENAR PADU 
hanya TERBIT tatkala  
EXAM BERTANDANG 
TEST BERTANDANG
UJIAN MENGUJI di dewan peperiksaan..
wake up la sahabat sahabat sekalian..!
kita jiwa muda..jadi mudakn nya dengan pahala mencari NYA..
semangat bersungguh sungguh 
jangan kita sandarkan pada dunia jak..
contonya..

" ok , hari ini , aku semangat tuk  bola "!
" ok, hari ne aku rasa ada semangat nak p buat toturial."
dan sebagainya..
 tanya pad dirimu ..

" BILA AKU NAK SEMANGAT MENCARI CINTANYA NE, SELALU LALAI JAK.."
 


kemudian , sama jugak dengan rentak nya bila kita bersukan,.
tak kisah main bola apa..
bola jaring ka
bola baling ka
bola sepak..ka
dan bukan BOLA CINTA ok.


jika  meneliti setiap gerak geri setiap pemain
mempunyai stategi yang begitu di susun dengan sempurna
dengan semangat yang berkoBAR - KOBAR !!
AKAN MEMASTIKAN KEMENANGAN DI TANGAN (ehem.jika  ALLAH tak kasi..tak dapat juga)..hehe..
merekaakan bersungguh sungguh untuk  menjarinkan GOL.
kalau gol sudah dapat..


gggggoooooooooooollllllllllllllllllll!!!!!
Gggggooooooooooooglllllllllll!!
dan yes! gol!


semua akan bersorak sorak..
==!
memang patut happy la..


tapi cuba kita fikir pula dengan keadaan jika kita menggunakkan semangat untuk mendapatkan bola itu dengan semangat kita untuk mencari cintaNYA..


jika kita kejar BOLA 
bola akan dapat kita
kita dapat gol..
kira MENANG lah kan...
tapi JIKA KITA KEJAR CINTA ALLAH
cinta ALLAH akan dapat pada kita..
kita akan menang ..
dan itulah kemenangan yang lebih manis !!


jadi sahabat sahabat sekalian yang dicintai kerna ALLAH..
mari kita koreksi diri kita
sampai bila lagi untuk duduk diam 
sepi seribu bahasa daripada mencari cintaNYA.
kita bangun saat ini
kita semangatkan jiwa kita
kita pukul kemalasan!!
insyaALLAH kita akan dapat mencari jalan untuk terus mencintai ALLAH..


analogi ini ana dapat time ikut pertandingan bola.
ALLAH ilhamkan di waktu menyaksikan perlawanan tersebut.




titipan kasih till jannah...
> AZAMKU ALFATEH<
kita berjumpa di syurga..nak tak???
amiin.

semua hasil karya ..adalah ilhamNYA dari ALLAH..
segala yang tertulis adalah peringatan dan pesanan diri ana..
tapi untuk di kongsi juga
atas dasar CINTA kepada SAHABAT kerna ALLAH SWT.

^^
assalammualaikum w.b.t













Monday, April 23, 2012

ANAK MUDA.CUBA ZOOM IN!

assalammualaikum dan salam kecintaan kepada semua yang
di cintai kerana ALLAH..

salam kebahagian kepada mereka yang sedang berusaha untuk mencari cinta ALLAH
salam kedamaian kepada mereka yang sedang mencari jalan untuk mendekatkan cinta kepada ALLAH
salam kerinduan kepada mereka yang mih mengintai kepa jalan ALLAH,..

dan kepada anda
salam persahabatan till jannah...

ok.setelah berribu ribu minit yang berlalu setelah lama aku hanya menjenguk  ke luar dunia..
akhirnya diri ini kembali melihat kepada bumi yang nyata..

pelbagai peristiwa yang berlaku sepanjang beribu ribu minit yang berlalu sememnjak  diri ini di lahirkan..
erm dalam sejam ada 60 minit.
dalam sehari ada 1440 minit
dalam setahun ada 525600 minit

dan sekarang ini aku sudah melalui sebanyak 9986400 minit.
wah!!!

satu jangka masa yang lama ..
satu kiraan minit yang lama..
ya ALLAH~~

begitu lamanya aku sudah berada di muka bumi mu ini..

ok .
sekarang ne aku nak sahabat sahabat hitung snediri masa yang ALLAH kasi kat kita semua.



 dalam sehari ..
perkara common
1. solat
2.baca quran
3.pergi sekolah
4. makan/ minum
5.mandi
6.riadah
7.hal hal lain..






sekarang kita lihat purata masa yang kita gunakan selama itu..
1. solat .dalam sehari kita solat lima waktu.
subuh , zohor , asar , maghrib, isyak.
purata sekali untuk solat kalian berapa??
hitung sendiri..
katakanlah ada 10 minit. kemudian  10 minit kita darabkan dengan 5 = 50 minit.


ok.kemudian baca quran.total semua ..kita ambik sekitar 10 minit jugak.
so 10 X 5 = 50 minit.


kemudian  sekolah. sekitar dari jam 8 pagi hingga 5 petang .sekitar ada 9 jam. ok


makan dan minum pula..sekitar 20 minit,erm darabkan dengan 5 juga = 1 jam 40 minit

riadah sekitar satu jam dan hal hal lain sekitar 1 jam jugak..

tapi sekarang ne jom kita zoomkan kepada 

SOLAT VS MAKAN / MINUM.


OK.SECARA PURATANYA..


sahabt sahabat sendiri buat perhitungan dengan aktiviti yang sahabat da isi untuk sehari ok.


kadang kadang masa untuk solat adalah lebh pendek berbanding makan.
iaitu ahanya 50 minit dan makan satu jam 40 minit??


wah. hebat anak anak muda sekarang ini. ana ingatkan diri ana juga.


ok .kita cuba bayangkanlah ..
dalam kita solat 50 minit ini..
berapa minit kah yabg benar benar kita khusyuk??
berapa minit kita kita benar benar solat secara fizikal dan batin??
berapa minitkah???


ok.sekarang  kita bayangkan
berapa minit ka kita guna masa yang sebnar benar untuk makan 
tanpa lalai..
kalau boleh setiap butir nasi yang kita makan begitu di hayati..






alahai anak muda...


maca, mana dengan kita ini??


Follow by Email