Friday, August 17, 2012

PENYESALAN TAUBATku

Suasana pagi itu masih sejuk..urh!!!sejuk yang selama ini yang belum pernah aku rasai…
Aku gagahkan jasadku ini menuju ke jendela kayu
Entah apa yang berlaku..
Aku jatuh tak sedarkan diri….

“ orang lain bersengkang mata kerana membaca Quran ,sementara kau pula bersengkang mata untuk melakukan kesesatan . orang lain mendekatan diri kepada ALLAH ,sementara engkau mendekatkan diri kepada syaitan. Orang lain memelihara kehormatan dan membentuk akhlaknya dengan akhlak islami, sedangkan engkau sentiasa bergelut dengan kemaksiatan dan kesesatan…”

Itulah bait bait kata yang terakhir yang mampu aku dengari dengan pasti. Aku bingkas bangun. masih kebingungan dengan apa yang telah berlaku sebentar tadi,aku bermimpi atau berfantasi itu tidak penting,apa yang penting kata kata itu benar benar mengenakan hatiku.

Aku duduk terpaku.
Dan terus memaku…tanpa mengeluarkan sebarang kata ,di saat itu hati ku sudah berderau menangis..
Inikah tandanya keinsafan??atau masih kan ini tanda  kepura  puraan diri berselindung di sebalik kemaksiatan yang selalu aku lakukan?atas timbunan dosa yang tiada tara,…di saat itu ,tanganku sudah terasa sejuk ,kaki ku juga terasa sejuk..aku dudup kemudian terus menutup wajahku ..

Di saat ini hanya ALLAH SWT sahaja mengetahui akan kemungkaran yang aku lakukan..
Di saat ini hanya ALLAH swt SAHAJA YANG MENGETAHUI SEGALA KEAIBAN yang telah aku lakukan
Di saat ini hanya ALLAH SWT sahaja yang mengetahui betapa tersekanya diri ni dengan pukulan dosa yang begitu meranapkan nur di jiwa ku…

“ dan janganlah engkau menurut hawa nafsu ,kerana demikian itu akan menyesatkan dari jalan ALLAH . Sesungguhnya orang orang yang sesat dari jalan ALLAH ,akan beroleh azab yang berat pada hari hitungan amal ,disebabkan mereka melupakan (jalan ALLAH ) itu.:
Surah  Shad : 26
Ingin ku bertanya pada diri..dan sekalian manusia..

Di saat kita melakukan kemaksiatan ,siapakah yang teman yang menjadi pilihan kita?siapa??
Ya..SYAITAN.

“dan sesiapa yang tidak mengindahkan pengajaran (al quran yang diturunkan oleh ALLAH) Yang Maha Pemurah,Kami akan adakan baginya syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya ),lalu menjadilah syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya.”

Hahha!kawan di saat kita melakukan adalah syaitan..hahahha..betapa ruginya kita berkawan dengan syaitan ne..so sad==!

Ya.realitinya akan kita temui..
Orang yang meninggalkan masjid ,akan kita /aku temui di kafe..betul atau tidak???
Orang yang meninggalkan Al –Quran akan kita/aku temui begitu leka mebaca buku hiburan…betulkan???
Orang  yang tidak membaca Al –Quran , akan kita/aku temui menyanyikan lagu lagu yang tiada makna..

Betulkan??betulkan???tak payah Tanya orang lain la,Tanya diri sendiri..
Tak payah nak nilai orang lain ,cik penulis sila lah nilai diri anda yang hina ini.==!


Pernah tak  anda bertanya pada diri ada??
“ya ALLAH ,aku  ingin bertaubat ya ALLAH ,tapi mengapa sehingga saat ini aku belum menemukan petunjuk MU??”
Mungkin wahai diri ,jawapa nya senang..segalanya bermula daripada diri anda sendiri…
Jika benar diri kita ingin memohon petunjuk ,ingin berubah ,pasti solat 5 waktu di jaga ,sentiasa menghadirkan diri sekiranya terdapat majis majlis ilmu ,berlumba lumba berbuat kebajikan tanpa menghiraukan balasan  manusia ,sentiasa membaca buku buku islamik dan sebagainya..
Dan sekali lagi..adakah persoalan yang anda timbulkan di ikuti dengan langkah langkah di atas???

Segalanya di bawah penguasaan ALLAH SWT ..
Allah berkuasa untuk menundukkan orang orang yang soleh di dalam  masjid
Manakala meletakkan orang orang yang lari dari agama di kawasan club/kafe yang tak bermoral..
ALLAH meletakkan sesuatu sentiasa tepat pada tempatnya..

“ dan orang orang yang berusaha dengan bersungguh sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami , sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan jalan  Kami dan sesungguhnya ( pertolongan dan bantuan ) ALLAH adalah beserta orang orang yang berusaha memperbaiki amalannya”
Surah al Ankabut ayat 69
Sekali lagi ,adakah kita teermasuk dalam golongan yang sentiaa meperbaiki diri????

Teruskanlah mujahadah mu wahai sayang..

Kata kata terakhir ku…
Ada manusia yang sentiasa bergelumang dengan dosa..ada yang mulai untuk berkawan rapat dengan maksiat ..ada yang ingin bertaubat sehingga menangis namun masih melakukan kemaksiatan dan dosa terus berpanjangan…ada yang menyesali segala kesiapan lalu…
Sehingga berkata..
‘ ya ALLAH ,sesungguhnya aku ingin bertaubat ya ALLAH ,ya ALLAH sesungguhnya aku sudah penat melakukan kemaksiatan ya ALLAH ,ya ALLAH sesungguhnya aku sudah benci  dengan apa yang telah aku lakukan,,bantulah ya ALLAH bantulah ya ALLAh.namun masih belum mampu untuk ku melupakan segalanya...”
 Wahai teman ku ,,jangan berputus asa.
Seorang ulama ada berkata .” wahai si pelaku maksiat ,bertaubatlah engkau sehingga seribu kali taubat,berusahalah engkau sehingga melebihi seribu kali taubat mu ,kerna ,sebab boleh jadi ALLAH menolong mu setelah usahamu yang keseribu itu…”.

Kesimpulan ,wahai diri..wahai sahabat..wahai abang abang kakak kakak..jangan  berhenti berusaha…

Seorang yang bijak duduk dekat dengan pohon pisang.lalu dia melihat seekor semut kecil yang mencuba naik memanjat pohon tersebut . kerana pohon itu licin ,semut itu telah jatuh . tetapi dia berusaha lagi , demikian seterusnya hingga ALLAH menolong binatang kecil itu . orang bijak itu kemudian berkata .’ garis yang panjangnya seribu langkah dapat di tempuh dengan satu langkah , iaitu dengan kesabaran..”.


Sekian,,semoga diri ini terus kuat mencari  cinta ALLAH..

SEKIAN.AKU MENULIS DENGAN PERASAAN DIRI SENDIRI YANG INGIN BERKONGSI.

>aku malu dengan dosa dosa ku…tapi bukan alasan untu ku malu mencariNYA.

semoga bermanfaat....





No comments:

Post a Comment