Monday, April 23, 2012

ANAK MUDA.CUBA ZOOM IN!

assalammualaikum dan salam kecintaan kepada semua yang
di cintai kerana ALLAH..

salam kebahagian kepada mereka yang sedang berusaha untuk mencari cinta ALLAH
salam kedamaian kepada mereka yang sedang mencari jalan untuk mendekatkan cinta kepada ALLAH
salam kerinduan kepada mereka yang mih mengintai kepa jalan ALLAH,..

dan kepada anda
salam persahabatan till jannah...

ok.setelah berribu ribu minit yang berlalu setelah lama aku hanya menjenguk  ke luar dunia..
akhirnya diri ini kembali melihat kepada bumi yang nyata..

pelbagai peristiwa yang berlaku sepanjang beribu ribu minit yang berlalu sememnjak  diri ini di lahirkan..
erm dalam sejam ada 60 minit.
dalam sehari ada 1440 minit
dalam setahun ada 525600 minit

dan sekarang ini aku sudah melalui sebanyak 9986400 minit.
wah!!!

satu jangka masa yang lama ..
satu kiraan minit yang lama..
ya ALLAH~~

begitu lamanya aku sudah berada di muka bumi mu ini..

ok .
sekarang ne aku nak sahabat sahabat hitung snediri masa yang ALLAH kasi kat kita semua.



 dalam sehari ..
perkara common
1. solat
2.baca quran
3.pergi sekolah
4. makan/ minum
5.mandi
6.riadah
7.hal hal lain..






sekarang kita lihat purata masa yang kita gunakan selama itu..
1. solat .dalam sehari kita solat lima waktu.
subuh , zohor , asar , maghrib, isyak.
purata sekali untuk solat kalian berapa??
hitung sendiri..
katakanlah ada 10 minit. kemudian  10 minit kita darabkan dengan 5 = 50 minit.


ok.kemudian baca quran.total semua ..kita ambik sekitar 10 minit jugak.
so 10 X 5 = 50 minit.


kemudian  sekolah. sekitar dari jam 8 pagi hingga 5 petang .sekitar ada 9 jam. ok


makan dan minum pula..sekitar 20 minit,erm darabkan dengan 5 juga = 1 jam 40 minit

riadah sekitar satu jam dan hal hal lain sekitar 1 jam jugak..

tapi sekarang ne jom kita zoomkan kepada 

SOLAT VS MAKAN / MINUM.


OK.SECARA PURATANYA..


sahabt sahabat sendiri buat perhitungan dengan aktiviti yang sahabat da isi untuk sehari ok.


kadang kadang masa untuk solat adalah lebh pendek berbanding makan.
iaitu ahanya 50 minit dan makan satu jam 40 minit??


wah. hebat anak anak muda sekarang ini. ana ingatkan diri ana juga.


ok .kita cuba bayangkanlah ..
dalam kita solat 50 minit ini..
berapa minit kah yabg benar benar kita khusyuk??
berapa minit kita kita benar benar solat secara fizikal dan batin??
berapa minitkah???


ok.sekarang  kita bayangkan
berapa minit ka kita guna masa yang sebnar benar untuk makan 
tanpa lalai..
kalau boleh setiap butir nasi yang kita makan begitu di hayati..






alahai anak muda...


maca, mana dengan kita ini??


 


alahai anak muda..
kita masih ingat esok masih ada untuk kita pergi ke sekolah
kita masih ingat esok masih ada masa untuk lepak dengan kawan kawan
kita masih ingat esok masih ada untuk bergaduh
kita masih ingat esok masih ada untuk membenci
kita masih ingat esok masih ada untuk shopping
kita masih ingat esok masa ada berjumpa dengan si dia

alahai anak muda...itu kalau kita ingat..kita ingat macam dunia sentiasa terus berjalan..

tapi kita lupa pula kita yang hidup ini punya penghujung..
alahai anak muda..
ini untuk aku..
sebab aku pun anak muda...
hey anak muda!!

kita tak pasti lagi camna kita di akhirat.

kalau kita sedar diri banyak dosa...
pandai pandailah bertaubat.
kalau kita sedar diri kita tak solat
p la solat
kalau sedar diri tak pakai tudung
p la pakai tudung.
kalau sedar diri tue malas
rajinkanlah!.

memanglah jangan masuk urusan orang lain kan..


tapi.. ADA AKU KISAH???

sebab aku sayang anak muda lah aku cakap.

hey! anak muda.

aku tak kisah pun kalau kau nak umpat aku belakang.
aku tak kisah pun kalau kau nak benci aku
aku tak kisah pun kalau kau mara dengan aku..

sebab aku LEBIH KISAH kalau ALLAH marah kat aku sebab tak berani tegur anak muda.


hey ! anak muda..

marilah kita bertaubat
sebelum terlambat.
 
 
ok.then..
diri ini tengah menasihatkan dirinya juga..
sebab diri ini lebih sedar siapa dirinya.
insyaALLAH bertemu kembali di masa hadapan.isnyaALLAH.
 cinta pada kalian kerana ALLAH SWT..
titipan kasih till jannah
>azam ku alfateh.<

 
 






















 

1 comment:

  1. hai sahabat till jannah insyaAllah... dalam cahaya ada titik kegelapan... dalam kegelapan ada titik cahaya.. syukur alhamdulillah.... Allah masih terlalu sayangkan diri hamba ini... Dia mengutuskan hidaya tak putus2 dan mengirimkan para sahabat pencintaNya untuk mentarbiyahkan diri hina lagi tercela ini..

    ~NengLeiyaUmairah

    ReplyDelete

Follow by Email