Sunday, March 3, 2013

Bila bertani ada kaitan dengan agama..itu awesome!


Bila bertani ada kaitan dengan agama..itu awesome!

Assalammualaikum w.b.t dan salam kebahagiaan..
Betapa jiwa ini sekarang menari menari kegembiraan..tersenyum walau ia belum punyai gigi keimanan yang mantap ,hanya baru ingin tumbuh..ia seakan akan bayi baru melihat dunia ,perasaan satu kejayaan.. ia seakan benih yang baru tumbuh dalam lingkuangan tanah hitam ,,tersenyum melihat arah cahaya ..ia seakan akan satu senyuman si budak kecik yang mendapat gula gula bulat yang punyai pelbagai warna ,,ia seakan pelangi yang menampakn seri dikala selepas hujan.. ia seakan akan satu perasaan yang tiada siapa mampu untuk menidakkan kegembiraan..
JIWA ku bahagia..jiwa ku bahagia..jiwa ku bahagia..
Dalam pertaniaan ,aku gembira. Iya siapa sangka bertani itu hanya akan dapat peluh,,hanya mendapat penat..hanya mendapat debu..hanya bermain dan sentiasa terjerit bila terjumpa katak ,bukan setakat itu malah lipan dan semut hitam yang menyengat sakit itu menjadi teman..
Inilah dunia ku sekarang..kini sudah dua tahun,,aku bercinta dengan pertanian ,hidupku diselubungi kerinduan pada kehijauan ,hidupku berhiaskan dengan tarikan photosynthesis,,aku mulai kenali siapa dia soil science ,siapa dia kimia dalam tanah dan siapa dia pengurusan ladang..
Dan siapa TANI ..hehehe :P
Dan semua yang baku rasakan
ALHAMDULILLAH.
Bukan semua insan mempunyai muka surat buku yang bertuliskan latar belakang
Pengalaman bercinta dengan tanah
Hanya ingatan dari ku..
Sentiasalah lihat pada tanah kerna
Akhirnya
Kita akan tidur bersama dengan tanah^^.
‘Dialah yang menciptakan kamu dari tanah ,kemudian Dia menetapkan ajal kematian mu dan batas waktu tertentu yang hanya diketahui oleh NYA..Namun demikian kamu meragukannya”.
Surah Al An’am. Ayat 2
HINGGA saat ini
Aku hanya berkongsi cerita kisah
Pertanian yang mengungkit
Taman taman kebahagiaan
Untuk mencari cinta ALLAH.
Yang tersembunyi dalam dasar dasar rumput kehijauan
Hingga berinteraksi dengan pandangan sakinah dari pantulan
Awan yang biru!!
^^
1.       SISTEM TIDAK PERNAH SILAP.
Duduk bersembang dengan seorang kontarakter mengenai system fertigasi..

“Nak..Dalam dunia pertaniaan ini ,aku belajar bahawa system tidak pernah silap.”.
                                                                    
                                                                      BETUL!

contohya dalam system fertigasi. Hanya manusia yang menguruskan system itu yang menentukan samaada Berjaya atau tidak..dengan keizinanNYA.. begitu juga dengan Islam…islam tidak pernah silap..namun bila ade sahaja yang dilakukan silap oleh seoang muslim ,Islam teru diperkatakan..padahal yang melakukannya ialah muslim tersebut. Sesuatu yang buruk yang berlaku adalah disebabkan oleh muslim tersebut yang tidak mengamalkan sepenuhnya apa yang diajar didalam islam

2.       Nak Berjaya tau tak??perlu ada cabaran..

‘dik..dalam hidup nie ada cabaran ,takde ada cabaran memang tak Berjaya..”

Kata kata yang berintonasikan kasih sayang terselit didikan ,kepada aku si anak perantau. Iya mungkin kerna bahasa yang berbeza itu membuatkan mereka pelik.

“ORANG SABAH DATANG KELANTAN??”
Itulah suara suara yang selalu kedengaran.. hanya aku mendiamkan bahasa jiwa dan hati sambil tersenyum..
“KENAPA TAK PERCAYA KER PAKCIK??”

Dalam hidup ini ..memang banyak sangat cabaran dan halangan yang merajui setiap lagkah ..sehingga kadang kadang aku tertusuk kepedihan memendam segala perasaan..ku biarkan air mata berbiara dan menceritakan  segala yang tersembunyi..mungkin hanya sekdara lafaz yang tersimpan..lantas ku  kuburkan segalanya…
Kerna..ingin disayangi oleh ALLAH..perlu banyak bersabar..


Dalam aku mencari ilmu pertanian ,inilah cabaran pertamaku ..bertemu dengan mereka yang bukan orang kampong ,berbahasa pelik dari yang lain ,namun ke”pelikan”inilah yang mebuatkan aku senang untuk  berbicara dengan mereka yang aku temui..
Alhamdulillah ya ALLAH…ini adalah satu cabaran yang aku anggap sebagai satu HADIAH^^

3.       Berjalan sambil berusrah..
Usrah bukan setakat hanya duduk dalam satu halaqah ,berbual akan sesuatu sambil memberi perkongsian dari seorang naqibah yang dianggap sebagai naqibah sahaja ,ia seakan sesuatu yang formal . namun usrah yang indah itu ialah apbila kita mampu menyampaikan sesuatu itu kepada seseorang yang mana datang dari hati akan sampai ke dalam hati..

Sewaktu dalamn perjalanan ke tapak projek fertigasi yang ditemani oleh seorang akhwat final year..dialah akhwat Fatimah Az Zahra.. SESEORANG YANG AMAT MANIS DENGAN SENYUMAN serta tidak pernah lokek..

Beliau sentiasa berkata,
“usah mengucapkan terima kasih atas satu kebajikan ,dan usah meminta maaf atas satu kewajipan”

Sewaktu berjalan dengannya..

“akak ,boleh tak saya diam untuk seketika , saya tak nak banyak bercakap da..saya nak mencari ilmu dahulu??”

Kemudian ,dia bertanya
diam untuk berapa lama ??hanya sebentar atau selamanya lamanya??”

Kemudian dia sambung kembali,,kata kata inilah yang membuatkan aku tertampar,

“jadi , bila kita menjadi DIAM..bagaimana dengan ayat “SAMPAIKANLAH SESUATU WALAU SATU AYAT”  dan bila  kita terlalu banyak bercakap …bagaimana dengan ayat “MENGAPA ENGKAU KATAKAN SESUATU YANG BUKAN ENGKAU KERJAKAN??

Rujuk surah As-Saff ayat 2
“wahai orang orang yang beriman !mengapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan??”

Aku terdiam dan memikirkan akan jiwa dan diri ku..

Kemudian..dia sambung semula,
memang amat payah dan sukar apabila kita bercakap mengenai agama .,bila kita menyentuh sesuatu yang berkaitan dengan ALLAH ,sebab itu bila kita katakana sesuatu itu biarlah apa yang kita buat da apa yang kita rasa..maka carilah ilmu”

Kemudian aku bertanya kembali,
“kak ,saya rasa saya amat takut dengan perkataan Daie itu sendiri”

Dia menjawab..
seorang yang telah melafazkan kalimah toiyyibah ,Asyhadualillahaillahwa asyhaduannamuhamadurrasulullah”.maka dia telah bergelar sebagai seorang daie ,sama ada dia mau taua tak ,rela  atau terpaksa..seorang daie bukan seorang yang perlu sentiasa memagang mikrofon ,seorang yang perlu mempunyai halaah yang besar ,perlu seseorang yang sentiasa mengarah ,cukup seorang daie itu bila dia menulis akan sesuatu ilmu ,maka di baca oleh orang lain itu sudah memadai ,bila memberitahu akan sesuatu ilmu hatta cara berpakaian ,cara makan ,cara berjalan dan sebaginya itu sudah sebagai seorang daie..dan seseorang daie yang mampu membawa akan seorang teman nya untuk berubah jua sudah cukup memadai sebagai seorang daie…tak perlu banyak2x,…”

Kak..tapi saya rasa tak kuat,

‘yakinilah ALLAH ,yang mempermudahkan urusan itu adalah ALLAH ,yang membrikan segala sesuatu permasalahan itu adalah ALLAH  yang meberiikan sesuatu itu adalah ALLAH ,maka carilah ALLAH ,mengadulah padaNYa ,hatta kita melakukan dosa ,bermohonlah pada ALLAH agar diampunkan ,kerna KASIH SAYANG ALLAH ITU MELEBIHKAN KEMUNGKARANNYA’.


Kemudian..
Terasa indah…..
Cukup indah
Pertemuan kami hanyalah untuk bertani
Namun perancangan ALLAH itu lagi indah
ALLAH temukan aku denganm seseorang yang boleh mengingatkan aku akan NYA
Alhamdulillah ya ALLAH.


Hari ini jua , syukran kepada sahabat yang menbantu…datang berbasikal sambil berparangkan warna biru dan jua merupakan student final year…

Hari ini seakan “membuli”senior final year
Namun begitu
Mereka sangat AWESOME!^^..
Hanya ALLAH mampu mebalas segala kebaikan antum berdua..
Setiap peluh dan ttisan kepenatan yang antum rasakan
ALLAH akan kembalikan kemanisan itu di syurga nanti.



“barang siapa mengerjakan kebajikan ,baik laki laki maupun perempuan dalam keadaan beriman ,maka pasti Kami berikan kepadanya kehidupan  yang baik dan akan Kami beri balasan  dengan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan.’
 Surah An Nahl ayat 97.

Subhanallah…BEGITULAH YANG TERMAKTUB DALAM AL QURAN,,JANJI ALLAH kepada antumJ

No comments:

Post a Comment

Follow by Email