Thursday, February 28, 2013

Sweet remainder ukhwah.


Sweet remainder ukhwah.

Titik tik noktah ..
Ku sangka disitu pengakhirannya
Ku sangka ia terhenti disitu
Ku sangka segalanya habis disitu..
Iya kerna titik titik noktah itu
Ku sangka penghujung segalanya..

Namun ,dalam aku tertipu dalam dimensi tanggapan
Ku terlupa sebentar bahawa garis lurus ,segitiga ,empat segi mahupun bulatan
Bermula dengan satu titik titik noktah
Aku terlupa akan keadaan ini.

Namun
Alhamdulillah
Bukan selamanya harus terlupa
Terhenti
Tersasar.. dan segala ter ter ter..

Ingin ku dedikaskan
“AKU dijalan Remajaku punya cerita indah”
Dedikasikan kepada sahabat sahabat yang telah
Mulai mengenali dari ku kanak kanak..
Hinggalah aku dewasa..


“AKU DIJALAN REMAJAKU PUNYA CERITA INDAH”.
1.Hidup asrama di SMATS.
 ‘TAWARAN KE SEKOLAH MENENGAH SAINS…”.
Inilah surat yag aku terima setelah aku balik bercuti 2 hari. Perasaan ku seakan tiada apa apa sebenarnya. Kerna aku terasa sngat enjoy dan happy sangat dengan sekolah yang aku tengah duduk. Namun aku hanya diam ,tak kata”ya” dan tak kata “tak”. Aku membiarkan keluarga ku membuat keputusan. Dan keputusan nya “YA”.

Dan jiwa yang masih berbelahbagi ,aku kembali ke sekolah ku ,berlagak seperti biasa..seakan akan tiada petanda aku akan meninggalkan sekolah  itu. Terasa sedih teramat..namun ,apa daya aku harus pergi jua. Saat itulah ,untuk kali pertamanya aku menangis akan perpisahan sahabat.perpisahan teman teman perpisahan rakan sekelas yang tak pernah aku alami selama ini.. hidup cerita ku dengan mereka terputus di tengah jalan ,…sambil mengurus surat perpindahan sekolah ,setiap langkah ku dipenjuru bangunan sekolah itu terbayang kenangan ku di situ ..aku pandang ke kanan..aku terbayang pertama kali  waktu orentasi.. aku pandang ke kiri aku teringat kelas..seakan akan nada bayangan video kehidupan aku di situ.. berlari  ketawa dan happy sangat. Sewaktu kelas terakhir ,aku tak berani tuk masuk kelas ,kerna pada hari itu juga aku akan ke sekolah baru yng aku tak kenali itu. Saat itu mata da merah merah menahan kesedihan,kemudian aku tetap berjumpa dengan mereka…memberikan pelukan terakhir .
Bertimbun timbun surat yang aku terima dari mereka…
Kami hanya berkenalan hanya sebulan lebih..
Namun terasa sudah lebih dari itu…
Titipan kata kata yang terkandung..berbentuk lirik nasyid..dan sejak dari itu
Aku mengenali nasyid dan mempelajari untuk bernyanyi lagu nasyid…


“kenangan bersama mu ..tak kan ku lupa walau badai datang melanda ,,walau terpisah jasad dan nyawa…mengapa kita ditemukan ,,dan akhirnya kita dipisahkan..mungkinkah menguji kesetiaan ,,kejujuran serta kemanisan iman..”.

dalam perjalanan menuju ke sekolah baru ,aku membaca surat satu persatu..aku membuka setiap surat..membiarkan perasaan sedih dan rindu berbaur bercinta dengan emosi cinta yang mereka berikan dan terjemahkan dalam bentuk surat..sungguh itu amat berharga. Inilah kali pertamanya ,aku menerima surat yang bertimbun …..
sambil sambil membaca..teringat kisah hidup ku diasrama…

‘bha ,kalau bule bha kasi satu bilik jak adik mu ( aku) dengan kau(kakakku) ,lagi senang ada orang bule tinguk tinguk dia ..” itu lah perbualan talipon yang masih aku ingat antara mama dan kakakku yang sudah berada seminggu lebih awal di sekolah yang akan aku pergi esok hari.

Ow yah!mulai esok aku akan tinggal asrama.sesuatu yang selama ini aku tunggu tunggu ,tak sabar berada di sekolah asrama..dalam hati ,aku pula tak sabar untuk melihat kehidupan kakak kakak ku yang tinggal diasrama…
Sewaktu di hari pendaftaraan ,seperti yang dijangka ,aku dapat satu bilik dengan kakak ku jua,sewaktu itu dia form 3 .pada masa yang sama aku jua punyai seorang kakak ,,tapi dia lagi senior ,,form 5.
Bahagia sangat sangat2x..sebab saat itu aku tinggalkan mama dan bapa dirumah ,dan tinggal diasrama dapat dijaga oleh dua orang kakak ku.bahagia sangat sangat.sebab time tue ,kaau tak silap ,hanya aku sahaja form 1 yang ada dua orang kakak di sekolah yang sama.^^ bahagia ramai yang menjaga aku.

Seperti yang dijangka ,naluri seorang kakak itu akan sentasa menyayangi adiknya..setiap pagi ,sebelum meninggalkan asrama ,kakak ku akan memastikan katil ku kemas dan dia sendiri yang mengemasnya untuk aku,setiap malam kakak ku akan “iron”baju sekolah ku satu set..setiap subuh ,kakak ku akan membangunkan aku untuk solat subuh dan bangun awal..dan setiap hari jua kakak ku akan bertanya “sudah kau makan??”.
Siapa yang tak bahagia,bila ada kakak yang akan jaga akan bagi perhatian ..alhamdulillah,sebab itu aku suka sangat tinggal diasrama..
Setiap kali prep ,aku akan duduk di dalam dewan prep..time tue best sangat sangat..sebab semua muslimat berkumpul..dari form 1-4. Bahagia..tak campur ngan muslimin,,lagi bahagia…
Antara yang aku ingat lagi ,setiap hari akan ada perhimpunan ,melaungkan asmaul husna.baca doa..setiap kali subuh weekend ,ada perkongsian dari ustaz sampai jam 7.00 pagi..dari jam 5.30 pagi. Setiap maghrib duduk dalam surau , dengar perkongsian dari kakak kakak…
Ow ,iya lupa,kakak aku yang form 5 nie ,dia busy sikit ,sebab time tue nak ambik spm da dan pada masa yang sama kakak ku dia jadi pengawas ,so busy.tapi kakak ku nie dia selalu bagi money..memandangkan dia kakak sulung yang ada 2 adik ,aku ngan kakak yang form 3.gegege.

Banyak aku belajar dari sekolah itu ,penerapan nilai nilai islam setiap hari ada…semua comel comel..yang muslimin ade yang ke sekolah memakai songkok..dan yang muslimat memakai tudung labuh,,muslimin duduk depan ,muslimat duduk belakang….

Aku ska sangat tinggal di asrama time tue ,sebab kakak kakak disini baik baik sangat..tak pernah bagi jelingan serta sentiasa memberikan senyuman..ALLAH,,manisnyaJ
Tapi semua itu bukan kekal rupanya,,bila aku bukan sudah disana ,aku sudah tidak mampu merasai keadaan itu.
Sewaktu ingin mendapatkan surat terakhir pengesahan tandatangan pengetua..ustaz Abdullah..ustaz sempat cakap.
‘kalau ustaz da tandatangan ,da tak leh sekolah da kat sekolah nie dan tak leh kembali ke sini ,tak menyesal ker???”
Aku hanya mampou tersenyum…walau dalam diri ku,,ustaz,aku mahu sekolah sini sangatL

Melangkah dari bilik guru dengan perasaan sedih….aku kembali ke asrama untuk mengambil beg beg ku..

*****************************BERSAMBUNG******************************


No comments:

Post a Comment