Friday, August 17, 2012

PEMIKIRAN SAINS YANG KITA TIDAK SELARI BERSAMA.

PEMIKIRAN SAINS YANG KITA TIDAK SELARI BERSAMA.


‘ SESUNGGUHNYA AL QURAN INI MEMBERI PETUNJUK KE JALAN YANG AMAT BETUL (AGAMA ISLAM )” .
SURAH AL ISRA AYAT 9.

Assalammualaikum w.b.t dan salam sejahtera serta salam kebahagian kepada semua pembaca yang budiman yang saya cinta kerna ALLAH…

“ PADA HARI ITU SAHBAT SAHABAT KARIB ,SESETENGAHNYA AKAN MENJADI MUSUH KEPADA SESETENGAHNYA YANG LAIN ,KECUALI ORANG ORANG YANG PERSAHABATANNYA BERDASARKAN TAKWA  (IMAN DAN AMAL SOLEH )”.
SURAH AZ-ZUKHRUF AYAT 67.



Semenjak dari bangku sekolah lagi ,kita sudah di ajar untuk belajar bersungguh sungguh . Benar ,kerna tahap ukuran keilmuan yang di miliki menjadi penanda aras  kepada  ketamadunan dan kepimpinan sesuatu bangsa..setujukan???

Tidak ada salah nya ,malah kita sendiri di anjurkan untuk berusaha dengan sebaik mungkin.

Yang menjadi masalah ialah ,keTAGIHAN  diri sendiri atau dorongan kuat dari  manusia untuk belajar sehingga keilmuan yang di dapati hanya  di terima akal semata mata tanpa  di kaitkan dengan  pemikiran dalaman iaitu HATI serta di kaitkan dengan KETUHANAN serta akidah..

The equation is simple..
Receive > process > still blurr.. =  YOU GET NOTHING


Penulis di sini bukanlah ingin menimbulkan kontroversi dalam bidang akdemik mahupun sains moden dunia ,tapi hanya hajat di hati untuk menarik perhatian masyarakat muslim terutama nya mereka yang  menganut agama islam. MAKA NYA ,SEBELUM DIRECT TO THE POINT ,PENULIS MINTA MAAF YA SEKIRANYA ADA AHLI AKADEMIK YANG TERASA..I’M SO SORRY..ITS JUST MY OPINION.

Sungguh begitu indah ,ayat  al Quran membawakan kita untuk mengenal ALLAH SWT ,yang mempunyai nama nama indah  sesuai dengan sifat sifat ALLAH




‘SETELAH MEREKA MENYAMPAIKANN PERINTAH ALLAH ITU ,FIRAUN BERKATA :SIAPAKAH TUHAN KAMU BERDUA?.’NABI MUSA MENJAWAB : “ TUHAN KAMI IALAH YANG TELAH MEMEBERIKAN KEPADA TIAP TIAP SESUATU : KEJADIAN SEMULAJADINYA YANG SESUAI DENGANNYA ,KEMUDIAN IA MEMBERIKAN PETUNJUK KEPADANYA AKAN CARA MENGGUNAKANNYA.”






SURAH THAHA AYAT 49-50


Kemudian kita kaitkan dengan pelajaran science / physics di peringkat sekolah menengah dan subjek biochemistry di peringkat university yang membawa  pelajar untuk mengenali maksud takrifan sesuatu yang berkait rapat  dengan sains .

Contohnya,
Dalam FIRST LAW OF THERMODYNAMIC  states that ..
ENERGY IS CANNOT BE CREATED AND ENEGRY IS CANNOT DESTRYOD..
Kalau definisi nie silap ,sila La rujuk pak google atau kepada buku2x mahuPun golongan ilmuan.

Dalam bahasa melayu bermaksud,
“tenaga tidak  boleh di buat ,dan tenaga tidak boleh di hapuskan “

Sesungguhnya ,inilah definisi yang terpaksa di fahami oleh pelajar sains  di seluruh MALAYSIA dan DUNIA amnya,apabila menjelang test maka buku yang berkaitan akan di ambil , bagi pelajar yang berwibawa akan membuka buku yang lebih tebal ,,seperti Campbell. Sesungguhnya sifat ini patut di puji ,

MASALAH yang timbul hanya apabila pelajar hanya belajar sesuatu ilmu tanpa terus berfikir ,hanya menerima SEBULAT BULATNYA!...

Bila kita ulang kembali frasa definisi “ENERGY”
“ENERGY IS CANNOT CREATED AND ENERGY IS CANNOT DESTRYOED,”
Telah menolak sifat ALLAH swt YANG BERSIFAT al-khaliq.
Bukan kah ALLAH swt TELAH MENCIPTAKAN SEMSTA INI ??BUKANKAN ALLAH YANG MENCIPTAKAN SELURUH ALAM SEMESTA INI??malah sudah pasti ALLAH juga mencipta jisim ,jirim serta tenaga .



“ DAN BAGI ALLAH JUALAH KUASA PEMERINTAHAN LANGIT DAN BUMI DAN ALLAH MAHA BERKUASA KE ATAS TIAP TIAP SESUATU . SESUNGGUHNYA DALAM PENCIPTAAN LANGIT DAN BUMI DAN SILIH BERGANTI MALAM DAN SIANG ADANYA TANDA KEBESARAN ALLAH BAGI ORANG YANG MEMPUNYAI AKAL ,”






(SURAH AL-IMRAN AYAT 189-190).




Begitu jahilnya manusia menerima sesuatu tanpa berkait rapat .
Dari segi akademik mungkin definisi “energy” ini tidak mempunyai masalah .
Tapi jika di selidik dari segi akidah ???
ADAKAH SESUATU YANG ALLAH CIPTAKAN DILUAR JANGKAUAN –NYA???

Part 1.
Di tulis oleh saya yang masih berfikir waras.
Sedarlah wahai sahabt2x sekalian,
Sekiranya kita Sedari dari hari ke hari ada saja manusia yang cube mengetengahkan gejala pemikiran sains dan teknologi yang MEMISAHKAN sifat KETUHANAN dari kehidupan. Fenomena ini bukan sahaja telah menyingkap hati golongan akademik malahan jua segelintir manusia yang berada dalam bidang agama.

Sedarlah wahai sahabat2x ku ,pandanglah dan pelajari lah sesuatu bukan atas dasar kerana peperiksaan sehingga kita memperbodohkan diri kita pada masa yang sama.
Ingatlah bahawa itu memang sains ,tapi itulah ciptaan ALLAH SWT.
WALLAHU A’LAM.

Akhir kata…




‘ DIA MENCIPTAKAN LANGIT TANPA TIANG SEBAGAIMANA YANG KAMU MELIHATNYA DAN DIA MENGADAKAN GUNUNG GANANG YANG MENETAPNYA SUPAYA BUMI ITU TIDAK MENGGONCANG KAMU ,DAN DIA BIAKKAN PADANYA BERBAGAI JENIS BINATANG DAN KAMI MENURUNKAN HUJAN DARI LANGIT LALU KAMI TUMBUHKAN DI BUMI BERBAGAI BAGAI JENIS TANAMAN YANG MEMBERIKAN BANYAK MANFAAT . INI SEMUA ADALAH CIPTAAN ALLAH MAKA CUBALAH KAMU TUNJUKKAN KEPADAKU APAKAH YANG TEAH DI CIPTAKAN OLEH MAKHLUK MAKHLUK YANG LAIN DARIPADANYA. BAHKAN ORANG ORANG ZALIM ITU BERADA DALAM KESESATAN YANG NYATA.”






SURAH LUQMAN AYAT 10-11.


SUBHANALLAH….


1 comment:

  1. assalammualaikum w.b.t..sekiranya terdapat sebarang kesalahan mohon di maafkan.

    ReplyDelete