Monday, July 11, 2011

KOMPAS NIAT


PANAHAN NIAT~~




 Satu hari ,sebelum solat maghrib.
“dik,abang nak dengar adik baca niat tuk solat maghrib ne”.adik pun jawab:”napa bang??”
Supaya..laNcarlah solat adik.^^sambil tesenyum melihat adiknya yang berusia 9 tahun itu .“ok lah”jawab si adik ne.tapi adik tak hafal lagi...buleh ka kalau tengok buku solat??boleh..
Ok.di pendekkan cerita,,si adik ne pun membaca niat solat maghrib sambil memegang buku panduan solat nya itu.

“sahaja aku solat maghrib 3 raakat,tunai kerana ALLAH Taala.”

Kemudian,si abang memegang buku panduan solat  itu,sambil membelek2 hingga ke muka surat terakhir.
Dengan tiba2.....si abang ne tersenyum setelah membaca satu perenggan...

“sahaja aku pergi ke sekolah besok pagi,tiada rakaat .tunai kerana ALLAH Taala.”

Kemudian,si adik ne hairan melihat gelagat abangnya..napa bang??
“tiada,erm siapa ajar adik buat niat ne??”
‘aik bang,kan setiap perkara kita mesti buat kerna ALLAH.jadi ,adik pergi ke sekolah pun kena niat begitu juga”
                                                                          
                                                                         *TAMAT*

Dalam hidup kita seharian,,banyak perkara kita buat kan,jalan..duduk..baring...makan..minum...mandi dan sebagainya..mempunyai maksud dan niat nya.kalau tidak,mengapa anda berjalan???mengapa duduk??mengapa??dan mengapa??semua soalan  sahabat2 punya jawapaan sendiri.

Allah berfirman (An-Nisa': 103): Ingatlah Allah ketika berdiri, ketika duduk juga ketika baring.

Memang benarnya setiap perkara yang kita hendak lakukan bermula dengan niat.memang tak sah.kalau tak ada niat.sama seperti solat,kalau tak ada niat,,tak sah solat.

Tapi...bila melihat kpd perkara yang kita buat ,adakah kerna ALLAH TAALA??adakah ibadah yang d laksanakan  berlandaskan dengan niat kerana ALLAH.??kerana d khuatiri,ibadah yang dlakukan bertukar menjadi kesalahan dan dosa andai panahan niat tersasar dan melencong..sebab tue,bila datang menghadiri perkongsian ilmu,kita d minta untuk membetulkan niat,,,biarlah niat kerna ALLAH TAALA.kerna kita takut sewaktu perjalanan kita untuk menghadiri perkongsian ilmu,bisikan syaitan bermaharajalela kat telinga kita..sesungguhnya syaitan itu amat terang dan nyata.tapi kita tak sedar pun.kerna syaitan tue licik.

Perkara simple....PASAL puasa sunat
“mun,ak xda duit belanja tuk esok”balas kawannya.”a’ah!jom puasa sunat bisuk,boleh kita SAVE BAJET”.....(puasa kerana nak bajet duit)...

“mun,ak tengok,badan aku ne,,makin hari makin gemuk,apa patut ak buat??”balas kawannya”hehe,klu gitu baik ko puasa,boleh kurus kau,turun berat badan mu”..(puasa nak turun berat badan)

Mungkin juga kpd pelajar.. Orang yang menuntut ilmu tidak kerana perintah Allah semata-mata, tetapi bercampur dengan niat supaya dipandang orang, mendapat martabat, kedudukan dan sebagainya.

Dan sebagainya...sebagai peringatan diri ini yang terutamanya,apa2 pun biarlah niat kerna ALLAH SWT..kerna,niat yang baik itulah yang lebih baik berbanding amal usaha seterusnya,”sama2 lah kita memperbaharui niat kernaNYA.

p/s:semoga perkongsian ini dapat kita muhasabah diri yang terlalu leka dan lalai.

3 comments:

  1. insyaAllah azamku..smga kita sama2 dpt muhasabah diri..^_^

    ReplyDelete

Follow by Email