Friday, July 8, 2011


Mana haiwan yang comel ,itu  yang d beri makan cukup2 sehingga gemuk...
Mana yang berkurap.d pukul ,d humban dengan batu malah ada jua dengan kayu besaR2
Saat itu pasti haiwan yang malang itu akan kesakitan,,namun apa boleh buat haiwan tak boleh cakap dengan manusia.kalau mengadu ,bukan belas kasihan yang dpt,tapi belas belasah yang teruk mungkin yang bertandang...
Lain hal pula,dengan manusia yang sememangnya benci kpd haiwan.tak kisah apa sekali haiwan,pasti akan menerima padah dr manusia jenis begitu..
Ada pula dengan manusia yang saja saja..*mendera*untuk suka2.kasihan burung2 yang d lastik,kesian belalang yang d tangkap semasa waktu rehat d padang sekolah.dan sebagainya,Yang silapnya,kadang2 manusia fikir kalau haiwan contohnya burung,yg d letak kat dlm sangkar,manusia pikir haiwan tue akan untung kerna tak yah nak mencari makanan ,padahal ini menyeksa jiwa batin haiwan tue.haiwan tue pun nak terbang bebas,mcm manusia,.

Anologi nya senang sahaja.kalau manusia d ingat kaki selama beberapa jam,kaki dan lenguh.yang fitrah nya berjalan,,apatah lagi haiwan yang terbang,,(ADoi )maaf ya~~kesian pula dengan kekezaman aku ngan haiwn dulu..
Rasullulah sallallahu’alaihi wasallam bersabda.
“orang- orang yang penyayang itu . ALLAH  Yang  Maha Penyayang akan menyayangi mereka.Maka sayangilah makhluk yang ada d bumi,pasti mahkluk yang ada d langit (para malaikat )menyayangi mu.”

Pasa suatu hari,saidina Umar sedang berjalan jalan d lorong lorong Kota Mekah.D tengah perjalannya,beliau ternampak sekumpulan kanak2 sedang mempermain-mainkan seeekor burung .Ketika itu,betapa hiba dan sedihnya hati melihat penderitaan anak burung yang menjadi bahan permainan kanak –kanak tersebut tanpa mengenal erti belas kasihan.Dengan sukarela,beliau membeli anak burung itu,lalu d lepaskan nya agar bebas terbang ke mana-mana.....

Cerita d atas ne,mcm kisah2 tyme zaman kanak2 kita..bawa abang sekali ,buat lastik getah ,dr pokok..petang2 jalan sambil meninaju2 d pokok2.kot2 terjumpa dengan mangsa burung yang boleh d lastik~~(mungkin ada yg teda).,pa yang d rasai tika itu hanya keseronokan tanpa memikirkan kesengsaraan yang d hadapi oleh haiwan yang d permainkan ,reality dunia mungkin jua ,begitu,,,kadang bila saja merasakan diri berkuasa ,tanpa berfikir panjang akan berbuat sesuka hati saja tanpa  menyedari telah menindas orang lain.
^^             
Berbalik ke tajuk ne.bukan la bermaksud ,kalau sudah depan mata kita ada ular yang memang ready nak mengigit,atau anjing2 garang yang pandangan tajam,kita pun masih tetap nak kasihi jugak  nak dekati juga,,bukan itu maksud ana..seandainya kalau kejadian tersebut,jalan dgn tenang (dlm hati memang bergegar kan,jgn lupa doa).
Setiap haiwan yang ada d sekililing kita ada peranan masing,andainya kan dalam rumah dan luar rumah,terdapatnya tikus,kucing dan ayam~~...tetapi orang rumah ne memang x suka ngan tikus,Jadi d bunuhnya beramai ramai tikus ne.ap yang jadi seterusnya,kucing yang pada mulanya haiwan yang jinak,bila d sebut..”miow~miow~miow~”datang  berlenggang kat kita secara automatic akan bertukar garang dan liar,lalu menjadikan ayam sebagai mangsa santapan..
so,sahabat2 nampak analogy nya??benda yang simple kan,,banyak ne kita tidak tahu pasal haiwan..napa ada banyak sangat serangg dan haiwan kat umah kita n sebagainya...

So,sahabat2 sekalian,ingat~~...........sayangi lah haiwan ~~
Peringatan  terutamanya untuk diri ini..
InsyaALLAH.

2 comments:

Follow by Email