Wednesday, June 12, 2013

amalkan Al-Mathurat.

assalammualaikum w.b.t dan salam kebahagiaan.

alhamdulillah .,!alhamdulillah! i'm still have my chance to see the world and do something useful for my self.
for my self????
krik krik krik. *haha this background music play around.


a'ah!.untuk diri =)

apabila seseorang meninggal dunia ,semua akn terputus kecuali 3 perkara.
WHAT 3 PERKARA??

1.ILMU YANG BERMANFAAT
2.AMAL JARIAH 
3.ANAK SOLEH.

then....
i'm was thinking.

erm "ilmu yang bermanfaat " 
jauh aku merenung...ilmu apa yang ada kat ak nie,habis degreen universiti nie pun belum ..Allahu..

aku jauhkan lagi renungan aku tue.
erm "amal jariah"...sedekah dan kebajikan yang aku buat mana ,takta mana???erm...
guling guling aku berfikir...

aku jauh jauh jauhkan lagi renungan tenungan aku..*cam drama la pulak...
erm " anak soleh"..
erm title aku sekarang ni yang aku tahu
1.hamba ALLAH
2.anak
3.pelajar
4.adik perempuan
5.kakak
6.sahabat

title aku next to be.
1.bakal isteri
2.bakal ibu
3.bakal nenek
4.bakal ketua negara*krik krik krik
5.bakal jenazah....

ALLAHu......bila aku lihat semua "title"aku sekarang nie ,sebenarnya aku just kena fokus on "anak soleh"
definisinya anak soleh itu sebenarnya apa??

but then , did i have my own chance to be a "anak soleh "...

so! sama sama la berfikir ya.=) buka minda buka hati buka cinta untuk mendalaminya=)
^_~

ow iya! back to main point.

AMALKAN AL-MATHURAT.

erm why??
point pertama ,cam tadi tue ar,,tue jadi anak soleh ,usahalah amalkan al-mathurat,
point kedua ,aku cukup cukup terkesan dengan makna bacaan al-mathurat nie.
tak caye??
then ,kamu buka lah pengertiannya ,
mau tahu ka?
tiada ertinya ,kalu laju jak membaca al-mathurat tue ,kalu saru pun endak ko paham paham ...na ka bercakap macam slang sabah bha..

yang mana kah anda pilih 
1,baca laju al-mathurat ,tak faham makna
2.lambat baca ,tapi faham 
3.laju baca , dan faham
4.lambat baca dan lambat faham...

then i will choose.first is.....2.4.3.1...this is the sequence that i will be choose.
why???because slow is loving....i'm learn to appreciate the chance that has been given by ALLAH how to learn ,compared i'm being  faster to succes ,then i don't know the feeling "don't know".

aku nak share satu cerita...
ada seorang member aku nie ,dulu dia tak amalkan al-mathurat nie.
tapi tiba satu kejadian ker ape..dia mula mengamalkan..setiap fardhu tue dia amalkan ,then kalu dapat setiap selang satu jam ,dia nak membaca al-mathurat ,dia terasa nak selalu nak baca al-mathurat .sebelum dia tido.jam 12 tengah malam dia baca ,satu pagi nie dia baca ..tapi dia tak pernah bagitahu kat sape sape....
tapi da nama member ,apa yang dia buat kita tau la kan....member dalam erti =sahabat^^

so ..satu hari aku tanya dia,....
erm..polan bin si polan...
aku selalu nampak ko baca al-mathurat...macammana ya ko tergerak hati untuk baca al-mathurat nie...dan istiqamahnya kau baca,,,,,

erm....then dia cakap simple jak terkesan bha dihati aku..

"selagi ALLAH bagi aku peluang untuk bernafas nie ,why not aku appreciate nafas ini dengan mengingati ALLAH"...

itu ayat dia first...aku nie beriya iya mau dengar dengan senyuman aku nie tiba tiba bertukar muka...
*muka insaf  bha* siyes!jarang bha orang cakap cakap ayat yang simple tapi menusuk hati..ALLAH mungkinkah tguran dari penciptaku untuk diriku...

aku tau da nie ,kalu aku dengar bab bab begini ,konform ternangis!bukannak show off kat dia ,aku nie sensitiviti la sangat ,tapi bila mengenangkan dosa yang pernah dilakukan ,mengenangkan diri yang bertambah sepi dengan dosa ,perit dengan siksaanya akibat melekukan silap satu masa dulu.....hidayah aku tunggu dan cari.!

ok ,sambung balik..
dia cakap balik ngan aku....

"kau pernah ka dengar surah ar-rad ayat 28 ??"bila mengingati ALLAH hati jadi tenang...

kau tau ka??saatnya kita menbaca balik kata kata cinta ALLAH itu ,hati kita mulai hiba sebenarnya jika kita sedar atau tak....kata kata" bila mengingati ALLAH hati jadi tenang..." sebenarnya ada power sendiri..itu pun jika kita terasa ,kalu tak ayat tue pergi cam tue jer tak bagi kesan kat kita..

*time nie ,aku pun terfikir ,selalu jak aku dengar dalam usrah dan menjumpai kalam ALLAH ini ,mengingati ALLAH hati pasti jadi tenang ,ingat ayat nie sebenarnya da jadi pemula pengikat hati kepada ALLAH ,tapi mungkinkah selama ini aku menganngap ayat  ini hanya sebenarnya hanya ayat Al-Quran ,tapi aku terlupa bahawa ayat ini sebenarnya nak mengajak aku untuk mengingatNYA dalam diam".

then ,aku suruh lagi dia bagitau aku ,why why why dia amalkan .
then dia cakap apa kat aku.

"kau laungkan zikir dalam hati ,hati kau hidup ,kau tau hati tue yang control otak sebenarnya ,kalu hati ko hidup ,maka otak ko pun jalan ,kalu hati ko mati ,maka otak ko pun mati ,even nampak hidup ,tapi cam mayat jak"..

*hehe time nie aku siyes!rasa nak terfikir lagi laju,,,,,mungkin selamanya aku tahu bahawa zikir itu sebenarnya dari ALLAH ,tapi aku lupa bahawa aku kena yakin all the time bahawa tu memang kata kata special dari ALLAH untuk kita supaya kita amalkan untuk kita terus pautkan cinta kita kepadaNYA...

macam selalu kita dengar , dengar jak beberapa nama Universiti ,kita terasa ada gahnya...
macam selalu kita tau ,pakai jak yang berjenama kita terasa macam ada "aumm"nya.
mavam kita selalu lihat ,ada jak pangkat "datuk"atau nenek .*hhaha ..ada "Waahhhhhh_nya.
sebab time tue kita terasa ada "POWER"yang tersembunyi ,kita sendiri kagumi .kan kan kan??

kalu macam kehidupan seharian ini pun kita rasa gahnya ,why not ,
dengan zikir kita tak terasa lagi POWERNYA??????????????????
WAHHHHHHHHH..

lupakah kita bahawa ALLAH SWT ,MAHA BERKUASA???

then zikir itu datnang dari ALLAH ,maka insyaALLAH ada hikmahnya yang tersembunyi....
yang kita tak ketahui ..

then last....
aku tanya dia napa lagi amalkan al-mathurat.
dia sambung

"aku rasa nyaman sekali ,terasa satu hari itu ter"energize"..terasa ada tenaga yang mengiburkan jiwaku ,seakan ada sesuatu kebahagiaan yang bersamaku ,walau aku tidak mengertinya ,tapi aku cukup rasa gembira"...

*waaa..peliknya dia rasa ,mungkin itulah yang dinamakan ketenagan yang tak boleh dikongsi tapi boleh dilihat".

then dia sambung..

"aku nie bukan pro cam yang lain ,baca Quran laju jak , tajwid dan makhraj pun tepat ,aku baru jak nak belajar bangun merangkak rangkak dan belajar Quran ,so dengan membaca al-mathurat nie aku jadikan sebagai salah satu latihan aku ...tahniah lah kau da yang memang pro baca Quran ,satu aku pinta ,boleh tak ko tolong ajarkan aku baca Quran dengan tartil yang betul".

.waaa...time dia cakap nie ,dia nangis .
.aku speechless......................................................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

then...tamat ....

banyak yang aku belajar dari perbualan kami tue
1. kenapa aku tak amalkan al-mathurat
2,kenapa aku tak hayati al-mathurat
3.kenapa aku tak amalkan al-mathurat
4.kenapa aku tak hayati al-mathurat.

then................jam 4.04 pm menyedarkan aku dari pertanyaan yang harus aku banyakkan muhasabah diri.

mau asar sudah bha...=)
.


kawan aku nie hanya manusia biasa ,tapi akhlaknya cukup memikat aku.
siapakah dia???dialah bidadari syurga.........................
lets it be secret ya^^

aku tulis bukan saja saja ,aku mau isi masa dunia untuk aku berkongsi!
terbayang azab kubur nan pedih!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hye remaja ,kalu ko tak isi masa ,syaitan akan tolong isikan masa ko.
so kau la kan apa akan jadi kalu syaitan yang tolongkan!!

sekian.assalammualaikum w.b.t dan salam kebahagiaan,
.



No comments:

Post a Comment